
Så nej, jag hinner ärligt talat inte alls med KonMari till den grad jag skulle önska (och behöva!) under den här perioden. Faktum är att jag ju knappt hinner borsta tänderna på mig själv utan prioriterar barnens. Men ändå. Det är
så oerhört frustrerande att inte komma vidare att jag ändå försöker göra någon sorts rensning varje dag, om det än bara tar några minuter. Och det ska gå snabbt att få fram allt och att städa undan, annars blir det inte av att jag sätter
igång.
Förmodar att det inte bara är jag som befinner mig i den här situationen och därför tänkte jag dela med mig lite av hur jag gör för att känna att processen faktiskt går framåt ändå - om än i snigelfart:
- Hitta ett antal småoch begränsade underkategorier där du redan vet att det mesta finns samlat på samma ställe så att du slipper lägga tid på att leta. Hur liten och begränsad är såklart beroende på hur mycket tid du har möjlighet att avvara just nu, men det som är viktigt är att det ska vara enkelt och så "oladdat" som möjligt (inget arvegods eller grejer där någon annan måste vara inblandad i besluten)
- Förbered en plats och om möjligt en strategi för vad du ska göra av det du väljer att inte behålla så att du fort kan få ut sakerna ur ditt hem
- Tänk efter i förväg om var du ska förvara det du väljer att spara, så att du snabbt kan lägga tillbaka sakerna på sin plats (tillfällig eller definitiv) igen när du är klar
Samtliga tre punkter brukar jag gå igenom för mig själv när jag sitter på bussen eller lagar mat och inte har möjlighet att ta tag i det praktiska utan får hålla till godo med det teoretiska. Då går det mycket snabbare när man får den där lilla
stunden över.

Exempel på bra sådana här snabb-underkategorier i mitt hem är bl.a. sjalar och badkläder när jag höll på med kläder, guideböcker och trädgårdstidningar från bokkategorin, lönespecar i kategorin papper samt paraplyer, mobilladdare eller
kryddor nu när jag har kommit in i komono. Sentimentalt har jag ännu ett tag kvar innan jag kommer till, så där har jag ännu inte hunnit tänka ut något.
De förslag jag nämner här ovanför är sådana underkategorier som hemma hos oss vanligen redan finns samlat i samma skåp/låda/del av rummet. Givetvis behöver det inte alls vara så hos dig, men du hittar säkert andra.

Min strategi för det jag väljer att inte ha kvar är att skänka det som är helt och rent och slänga resten. I ett hörn i köket står för närvarande alltid en sopsäck där jag kastar det som ska kastas. Varje lördag förmiddag, om vi inte har andra planer,
kör jag eller min man till tippen samtidigt som vi uträttar andra ärenden. Bredvid min handväska i hallen har jag alltid en tygpåse stående, redo om jag behöver stoppa ner något som ska skänkas. När den är full tar jag med
den på morgonen när jag går till jobbet och på lunchrasten promenerar jag till Myrorna en kvarts gångavstånd från kontoret och tömmer den i deras ställ för gåvor. Smidigt!
När jag rensade lite större grejer så som skor, väskor och böcker, var det dock ingen liten tygväska utan en stor shoppingkasse från ICA MAXI som fick åka fram och tillbaka mellan mitt hem och mitt kontor. På morgonen full av saker och på
kvällen tom och ihopvikt. Min kära kollega brukade kalla mig för bag lady, och ja, kanske var hon inte ensam. Lite nyfiken på vad mina medresenärer på expressbussen till stan tänkte när de såg mig komma släpande på dessa tunga kassar i stort
sett varje morgon i ett par månaders tid är jag allt...

Sedan finns det vissa fem-minuters-kategorier där allt inte finns på samma ställe men som jag vet att jag vill rensa ändå. Till exempel glasögon. Fanns på sju ställen i huset tidigare. Jag förberedde mig genom att ta fram en tom kartong och ställde
i ett skåp i köket. Varje gång jag av en händelse hittade några glasögon når jag öppnade lådor och väskor stoppade jag dem i kartongen tills jag var i stort sett säker på att jag inte missat något ställe. Sedan gick det väldigt snabbt
att sortera eftersom endast mina och makens glasögon fortfarande är hela och aktuella, resten hade inte använts på många år och kunde snabbt läggas ner i mim tygpåse och åka in till optikern i stan där de tar enot gamla glasögon.
Så visst går det att rensa även om man inte har tid! Hoppas hur som helst att jag snart ska få lite mer tid än bara några minuter här och där, för det riktigt kliar i fingrarna av tanken att få hugga tag i de där riktigt jobbiga och
stora surdegarna också. Finns en hel del sådana i vårt hus, tro mig.